2020年4月1日
2021年4月1日

Ⅲ Academic Honesty Policy (学問的誠実性方針)

 

1 Policy 方針

Tokyo Gakugei University International Secondary School (TGUISS) believes that academic honesty is a crucial moral element in our teaching and learning that helps students to become responsible and principled global citizens while aiming to embody the IB learner profile.  TGUISS teachers fully understand the importance of teaching academic honesty and concrete measures whereby instilling these values within the students.  TGUISS staff members including teachers and librarians collaboratively determine the academic policy and concrete measures for students.  Academic honesty will be supported across subjects and grade levels at all times throughout all years of instruction by the entire teaching staff at TGUISS. TGUISS teachers provide explanation of the academic honesty policy to students as well as guidance whenever necessary.  TGUISS thinks it is most important to provide an academic environment that ensures the prevention of academic dishonesty.
東京学芸大学附属国際中等教育学校は本校の教育において生徒や教員がIBの学習者像を体現し、責任感と信念を持ったグローバル市民を目指す上で、学問的誠実性は重要な側面であると考えます。本校の教員は、学問的誠実性を教育現場で育成することの重要性とその基準について十分に理解しており、生徒にこのような価値を定着させるよう努めています。本校での学問的誠実性の育成は、すべての学年と教科・科目で、多くの教員の関与により達成されています。本校では、学問的に不誠実な行為を防止する学習環境を提供することが何より重要であると考え、教員は必要に応じてこの学問的誠実性方針について生徒に説明し、時には厳しい指導を行います。

2 Academic dishonesty 不正行為

  • Exam misconduct 試験に関する不正行為

Exam misconduct is defined as 1) wrongly obtaining exam information before the exam administration, 2) exchanging and/or copying information intentionally while any exam is taking place, 3) bringing in material and/or device other than those permitted by the examiner, 4) disobeying any rules, guidelines, instruction presented by the examiner, 5) falsifying any data on any exam after the exam papers are collected.  In addition to formative and summative performance assessment tasks, some courses at TGUISS offer exams during special exam period at the end of each term. Students are advised to read and follow the school guidelines on taking exams. (Please see attachment.)  The content of the guideline is explained and reinforced to the students at homeroom meetings and to guardians through school newsletters prior to the exam period.
試験に関する不正行為は以下のように定義づけられます。(1)試験実施前に不当に試験内容を入手すること。(2)試験実施中に故意に解答を交換したり、写したりすること。(3)試験官より許可を受けたもの以外の資料・用具・デバイスを試験室に持ち込むこと。(4)試験官が求めるあらゆる規則・指導・指示などに背くこと。(5)試験時間終了後に解答用紙に不正に手を加えること。
本校では、それぞれの学期末に定期試験が行われます。定期試験の受験の仕方について、教務部より「定期試験の受け方」が学校通信を通して各家庭に通知され、各クラスに掲示されることにより生徒に周知されます。

  • Collusion なれ合いによる不正行為

Collusion is defined as a candidate supporting another by way of allowing his/her work to be copied or submitted for assessment by the other candidate.  TGUISS uses various tasks such as projects, essays and reports in assessing students. On occasions when collaboration with other candidates is encouraged, there will be a strong emphasis that the final work must be done individually.  Teachers, when giving instructions about these tasks, verbally and repeatedly warn students about unwarranted collusion.
なれ合いによる不正行為とは、他の生徒に自身が行った課題を写す機会を与えたり、代行して提出したりすることを指します。本校では、生徒を評価する際にはプロジェクトやエッセイ、レポートなど様々な課題があり、時にグループでの協働作業が推奨される場合があります。そのような場合でも、最終的な評価課題は個々で行うことが重要視されます。教員が課題の説明をする際には、繰り返し口頭でなれ合いによる不正行為について指導と警告を行います。

  • Duplication of work 重複(再利用)に関する不正行為

Duplication of work is defined as the submission of any work, for assessment and/or diploma requirements, which has already been assessed in a previous subject or task. In addition, translation of students’ own work is considered duplication of work.  TGUISS uses various tasks such as projects, essays and reports in assessing students.  Teachers, when giving instructions about these tasks, verbally and repeatedly warn students about duplication of work.
重複(再利用)に関する不正行為とは、過去に他の科目・課題で提出し、既に評価された課題を別の課題で再利用し提出することを指します。提出課題を翻訳し他の科目の課題として提出することも、不正行為とみなされます。本校ではレポートなど様々な課題がありますが、教員は課題の説明をする際に繰り返し口頭で重複(再利用)に関する不正行為について指導と警告を行います。

  • Plagiarism 剽窃に関する不正行為

Plagiarism is defined as the use of ideas or work of another person as the candidate’s own.  TGUISS uses various tasks such as projects, essays and reports in assessing students in all subject classes. Teachers, when giving instructions about these tasks, verbally and repeatedly warn students about plagiarism. Candidates will be warned that information taken from both printed materials and the Internet must not be used without acknowledgement.  Moreover, copying works of art, music and drama without referencing will be considered as plagiarism.   Many students in TGUISS are expected to be proficient in two languages.  Therefore, TGUISS teachers strongly warn students that translating passages from the Internet and using it as their work without acknowledging their sources is another type of plagiarism.  TGUISS incorporates units that focus explicitly on matters pertaining to plagiarism. TGUISS is currently utilizing Turnitin to fortify academic honesty in our school community.
剽窃とは、他者の考えや業績をあたかも自身の成果のように用いることを指します。本校ではレポートなど様々な課題がありますが、教員は課題の説明をする際に口頭で繰り返し剽窃について生徒に指導と警告を行い、インターネット上や出版物から得た情報はその出所に言及することなく使用することはできないということを強調します。さらに、美術や音楽の作品を出典に言及せず表現することも不正行為とみなされます。また、本校では多くの生徒が二つ以上の言語に堪能ですが、出典を明記することなく外部の情報を翻訳しあたかも自身のアイディアであるかのように記述することも剽窃とみなされます。
本校では、このような不正行為を防ぐため特に剽窃に焦点を当てた授業単元を行っています。また、Turnitin(剽窃防止ソフトウェア)を用いさらなる不正行為の防止をはかります。

3 Referencing 参考文献

In order to pay respect to works of others, TGUISS instructs students to use referencing style designated by each subject department.  For classes taught in English (English language and literature, English B, Visual Arts), Modern Language Association (MLA) style should be used, and for other subjects taught in Japanese, referencing styles appropriate for relevant academic disciplines are used.  Students are instructed across subjects and grade levels to adequately use designated referencing style.
他者の作品に敬意を表すために、本校のMYPでは生徒にそれぞれの科目担当者によって示される参考文献の書き方を用いるように指示しています。DPでは以下の方法を基本的な方針とします。英語で実施する科目はMLA(米国現代語学文学協会)を使用すること。また、日本語で実施する科目はその学問分野において使用されている参照スタイルを使用します。本校では、DPの二年間において生徒が適切に各参照スタイル使用できるように指導を行います。

4 Investigation 不正行為に関する調査

Any malpractice will be subject to serious repercussions, ranging from verbal warnings to the offending student and his/her parent(s)/guardian(s) to expulsion from school, as decided by meetings between teachers and relevant stakeholders.
When a TGUISS staff member suspects any sign of malpractice, the case is to be reported to the relevant subject department head.  The DP coordinator will be notified when a DP student is involved. A group of teachers will undertake the investigation. If the investigation reveals malpractice, then the case is reported to the homeroom teacher, student guidance division head teacher and school administration.  A group of teachers consisting of student guidance division teachers, the homeroom teacher, the teacher who raised suspicion, and administration will consult to determine disciplinary measures. Disciplinary measures range from verbal warning to expulsion from school.  Disciplinary measure(s) identified appropriate by the school will be reported to guardian(s) and careful follow-up measures will be collaboratively considered by the school and the guardian(s).
If a case of malpractice is revealed in the external assessment, it will be handed over to the final award committee of the IB.  If the final award committee judges that academic dishonesty has been in practice, marks will not be given for the subject(s) concerned and an IB Diploma will not be awarded to the candidate.
本校ではすべての不正行為が教員や関係者の会議を経て、本人と保護者への口頭による警告から退学を含めた教育的指導の対象となり得ます。
ある生徒に不正行為の疑いがあるとわかった場合、関係教科の主任に報告されます。DP生が関係している場合、DPコーディネーターがこちらに加わります。関係部署と学年の教員で事情聴取を行い、不正行為が発覚した場合には担任、生徒指導部、管理職に報告されます。生徒指導部の担当教員、担任、現場に居合わせた教員、管理職で処分を検討し決定します。処分は会議での承認を経て、家庭へ通知されます。
不正行為がDP外部試験で発覚した場合、処分はIBのFinal Award Committeeへ一任されます。IBが不正行為があったと判断した場合には、試験の点数が与えられず、DP資格も取得することができなくなります。

References

International Baccalaureate Organization, 2009.  Diploma Programme Academic honesty.   http://occ.ibo.org/ibis/occ/Utils/getFile2.cfm?source=/ibis/occ/spec/coord.cfm&filename=general%2Fspecific_interest%2Fmalpractice%2Fg_0_malpr_sup_1107_1_e%2Epdf  Accessed 2014/09/02 P. 3

International Baccalaureate Organization, 2009.  The Diploma Programme From principles into practicehttp://occ.ibo.org/ibis/occ/Utils/getFile2.cfm?source=/ibis/occ/spec/coord.cfm&filename=dp%2Fd_x_dpyyy_mon_0904_1_e%2Epdf  Accessed 2014/09/02 P.12

International Baccalaureate Organization, 2011.  General regulations: Diploma Programme.  http://occ.ibo.org/ibis/occ/Utils/getFile2.cfm?source=/ibis/occ/spec/coord.cfm&filename=dp%2Fd_0_dpyyy_reg_1201_1_e%2Epdf  Accessed 2014/09/02

Jude Carroll, Academic Honesty in IB, IB Position Paper, October 2012.