2025年4月1日

Ⅲ Academic Integrity Policy (学問的誠実性方針)

 

1. Policy 方針

東京学芸大学附属国際中等教育学校は、本校の教育において、生徒や教職員がIBの学習者像を体現し、責任感と信念を持ったグローバル市民を目指す上で学問的誠実性は重要な側面であると考えます。学問的誠実性とは、「教育において指針となる原則」であるとともに、「他者からの信頼を勝ち取るために責任ある行動をとる」という選択、「正当かつ真正、さらに誠実な学術的成果物を作成するうえでの、倫理的な意思決定および行動の基礎」です。(IBのAcademic integrity policyによる)学問的誠実性は、学校コミュニティ全体の担う責任であり、構成メンバーのすべて(生徒、教職員、管理者、保護者など)が学問的誠実性を理解し、行動する責任を負い、信頼と相互尊重の雰囲気を育むことが期待されています。
この文書では、学問的不正行為とはどのようなものか、何が望ましい実践かを示し、それぞれの利害関係者(stakeholder)に求められる期待事項と責任を説明しています。
学問的不正行為の多くのケースは故意ではなく、期待される基準を誤解しているか、遵守する方法を知らないために起こります。したがって、本校では、学問的に不誠実な行為を防止する学習環境を提供することが何より重要であると考え、学問的誠実性を遵守するための以下のような知識とスキルを教えます。
・ 個人およびグループとして、正当かつ真正な成果物を作成する責任
・ 他者の成果物やアイデアの出典を明らかにし、資料を正しく引用する方法
・ 情報テクノロジーとソーシャルメディアの責任ある利用
・ 試験中に倫理的かつ誠意ある行動実践を遵守する方法
本校の教職員は、学問的誠実性を教育現場で育成することの重要性とその基準について十分に理解し、すべての学年と教科・科目で、生徒にその価値を定着させるよう努めます。教職員は必要に応じてこの学問的誠実性方針について生徒に説明し、時には厳しい指導を行います。

Tokyo Gakugei University International Secondary School is committed to the IB’s vision of a global citizen with a sense of responsibility and beliefs, which is embodied in the education of its students and faculty. TGUISS believes that academic integrity is an important aspect of our school’s education as students and faculty embody the image of the IB learner and strive to become responsible and principled global citizens. Academic integrity is a “guiding principle in education”, a choice to “act responsibly in order to win the trust of others” and the “basis for ethical decision-making and behavior in the production of scholarly products that are just, genuine, and with integrity.” (IB’s Academic Integrity Policy).
Academic integrity is the responsibility of the entire school community, and all members of the school community (students, faculty, staff, administrators, parents, etc.) are expected to understand academic integrity, accept responsibility for their actions, and foster an atmosphere of trust and mutual respect. This document describes what academic misconduct looks like, what practices are desirable, and what is expected of each stakeholder. Many cases of academic misconduct are unintentional, occurring because of a misunderstanding of the expected standards or a lack of knowledge of how to comply. Therefore, we believe it is of utmost importance to provide a learning environment that prevents academic dishonesty, and we teach the following knowledge and skills to ensure compliance with academic integrity.
• The responsibility to produce legitimate and authentic work, both individually and as a group.
• How to identify the sources of others’ work and ideas, and how to properly cite materials
• Responsible use of information technology and social media
• How to adhere to ethical and good faith behavioral practices during examinations
The faculty and staff of TGUISS fully understand the importance of and standards for fostering academic integrity in the educational setting and strive to instill this value in students at all grade levels and in all subjects and courses. Teachers and staff will explain this academic integrity policy to students as necessary.

2. Expectations and responsibilities 期待事項と責任

学問的誠実性の5つの原則「誠実さ」「信頼」「公平性」「敬意」「責任」を反映し、学問的誠実性を実現するため、それぞれの期待事項と責任を以下に示します。

教職員

すべての教職員は、教育実践の中で学問的誠実さを示すモデルとなり、必要な知識とスキルを生徒に明示的に教えます。学校は、学問的誠実性を推進するための、リソースやシステムを整え、すべての利害関係者に対する情報周知や教職員の研修の機会を保障します。
そのために次のことが求められます。
・ 自分が作成または使用するすべての教材で情報源の引用・参照を示す。
・ 生徒に学術的誠実性に関連するスキルを明示的に教え、フィードバックやサポートを提供する。
・ 課題を設定するときには指示を明確にし、剽窃の機会を最小限に抑える。
・ 成績に関する締め切りを厳格に順守する。
・ 試験の作成・実施の際は、公平に生徒の能力が評価できるようにする。
・ 試験監督において厳密な規則に従って実施する。
・ 学問的不正行為または不正行為とみられる事態が発覚した場合は、規則に則って行動し、担当教職員や管理職に速やかに報告する。

生徒

すべての生徒は、学問的に誠実な行動として次のことが求められます。
・ 学校およびIBの学問的誠実性の方針を完全に理解する。不明な場合は担当教職員に確認し、学問的誠実性に違反する前に支援と指示を求める。
・ すべての課題、試験、小テストに対して、誠実に、自分の力を最大限に発揮して取り組む。指示や許可がない限りは、家族や他の生徒、チューター、論文執筆サービス、ファイル共有サイトなど、認められていない援助を受けない。
・ 成果物の完成に向けて取り組む他の生徒に対して、過度な援助を提供しない。他の生徒の学問的不正行為を知った場合は、看過せずに教職員に報告する。
・ 言葉、アイデア、その他の成果物を含む、他者の創作物に敬意を示し、適切に引用・参照する。AI(人工知能)を含め、評価用に提出したすべての成果物において、使用した資料やリソースの出典を明らかにする。
・ 担当教職員の示した課題や成果物のスタイルと期限を遵守する。

保護者・生計維持者

保護者・生計維持者(以下、保護者等)は、教職員チームと協働して、生徒が規則を遵守して成果物を完成し、学習者として成長できるように働きかけることができます。
IB の生徒の保護者等には、以下を満たすことが期待されています。
・ 子どもが評価課題などを完成させるにあたり、学校の方針、手順、課題ごとのガイドラインを理解する。
・ 学問的誠実性について話し合い、ロールモデルとして行動することで、子どもが学校の方針、手順、課題ごとのガイドラインを理解できるようサポートする。
・ 子どもが効果的に時間を配分できるよう、学習計画を立てるためのサポートをする。
・ 生徒の学問的不正行為の内容およびそれに対する指導を理解する。
・ 子どもが成果物を完成させるにあたって、過度な援助や不正な援助を自ら提供したり、外部に求めたりしない。

To reflect the five principles of academic integrity – ––honesty, trustworthiness, fairness, respect, and responsibility – and to achieve academic integrity, the expectations and responsibilities for each are listed below:

Faculty and Staff

All faculty and staff will model academic integrity in their teaching practices and students with the necessary knowledge and skills. The school will have resources and systems in place to promote academic integrity.
All faculty members serve as models of academic integrity in their educational practices and explicitly teach students the necessary knowledge and skills. The school establishes resources and systems to promote academic integrity and ensures that all stakeholders are informed and that faculty members receive training. To this end, faculty are expected to:
• Indicate the source of all information used in materials created or used for instruction.
• Explicitly teach students skills related to academic integrity and provide feedback and support.
• When setting assignments, provide clear instructions and minimize opportunities for plagiarism.
• Strictly adhere to deadlines for grades.
• When creating and administering tests, ensure that students’ abilities can be evaluated fairly.
• Administer tests in strict accordance with strict rules.
• If academic misconduct or suspected misconduct is discovered, act in accordance with the rules and report it to the responsible faculty member or administrator.

Students

All students are expected to conduct themselves with academic integrity by:
• Fully understanding the school’s and IB’s academic integrity policies.
• Checking with their faculty/staff member if they are unsure and seeking assistance and direction before violating academic integrity.
• Working honestly and to the best of their ability on all assignments, exams, and quizzes.
• Unless instructed or permitted to do so, not accepting unauthorized assistance from family members, other students, tutors, paper-writing services, file-sharing sites, etc.
• not providing undue assistance to other students working toward the completion of a work product.
• Upon learning of another student’s academic misconduct, reporting it to a faculty member rather than overlooking it.
• Showing respect for and appropriately citation and reference for the creative work of others, including words, ideas, and other artifacts.
• Identifying the sources of materials and resources used in all artifacts submitted for evaluation, including AI (Artificial Intelligence).
• Adhering to the style and deadlines for assignments as indicated by faculty.

Parents/Guardians

Parents and guardians are encouraged to work with the teaching team to ensure that students comply with regulations, complete assignments fully, and develop as learners.
Parents/guardians of IB students are expected to:
• Understand the school’s policies, procedures, and task-specific guidelines for their child’s completion of assessments and other assignments.
• Help children understand school policies, procedures, and subject-specific guidelines by discussing academic integrity and acting as a role model.
• Support the child in developing a plan of study so that he/she can allocate his/her time effectively.
• Understand the nature of student academic dishonesty and how it will be addressed.
• Not provide or seek out excessive or unauthorized assistance in the child’s completion of assignments.

3. Academic misconduct 不正行為

(1)学問的不正行為の定義

IB では、生徒の学問的不正行為を、「少なくとも1つの評価要素においてその生徒、またはその他の者に不当な優位性を与える可能性のある、故意の、または過失による行為と定義しています。他の生徒の不利益となる行動もまた、学問的不正行為と見なされます。」(『学問的誠実性ポリシー』、2019年)と定義されています。
特に、故意でなくとも知識やスキルの不足、過失による行為も学問的不正行為となることに留意する必要があります。
以下に、学問的不正行為として多く報告される事項について説明します。

The IB defines academic misconduct of a student as “deliberate or inadvertent behaviour that has the potential to result in the student, or anyone else, gaining an unfair advantage in one or more components of assessment.” (IBO, 2019, p. 3)
In particular, it should be noted that even if unintentional, acts due to lack of knowledge or skill or negligence also constitute academic misconduct.
The following are some of the most frequently reported cases of academic misconduct:

(2)Exam misconduct 試験に関する不正行為

試験に関する不正行為は以下のように定義づけられます。(1)試験実施前に不当に試験内容を入手すること。(2)試験実施中に故意に解答を交換したり、写したりすること。(3)試験官より許可を受けたもの以外の資料・用具・デバイスを試験室に持ち込むこと。(4)試験官が求めるあらゆる規則・指導・指示などに背くこと。(5)試験時間終了後に解答用紙に不正に手を加えること。本校では、それぞれの学期末に定期試験が行われます。定期試験の受験の仕方について、教務部より「定期試験の受け方」が各家庭に通知され、各クラスに掲示されることにより生徒に周知されます。
本校では、それぞれの学期末に定期試験が行われます。定期試験の受験の仕方について、教務部より「定期試験の受け方」が各家庭に通知され、各クラスに掲示されることにより生徒に周知されます。

Exam misconduct is defined as 1) wrongly obtaining exam information before the exam administration, 2) exchanging and/or copying information intentionally while any exam is taking place, 3) bringing in material and/or device other than those permitted by the examiner, 4) disobeying any rules, guidelines, instruction presented by the examiner, 5) falsifying any data on any exam after the exam papers are collected.In addition to formative and summative performance assessment tasks, some courses at TGUISS offer exams during special exam period at the end of each term. Students are advised to read and follow the school guidelines on taking exams. (Please see attachment.) The content of the guideline is explained and reinforced to the students at homeroom meetings and to guardians through school newsletters prior to the exam period.

(3)Plagiarism 剽窃に関する不正行為

 生徒による学問的不正行為の中で最も多く報告されるのが、剽窃です。剽窃とは、他者の考えや業績をあたかも自身の成果のように用いることを指します。本校ではレポートなど様々な課題がありますが、教職員は課題の説明をする際に口頭で繰り返し剽窃について生徒に指導と警告を行い、インターネット上や出版物から得た情報はその出所に言及することなく使用することはできないということを強調します。さらに、美術や音楽の作品を出典に言及せず表現することも不正行為とみなされます。また、本校では多くの生徒が二つ以上の言語に堪能ですが、出典を明記することなく外部の情報を翻訳しあたかも自身のアイデアであるかのように記述することも剽窃とみなされます。
本校では、このような不正行為を防ぐため特に剽窃に焦点を当てた授業単元を行っています。また、Turnitin(剽窃防止ソフトウェア)を用いさらなる不正行為の防止をはかります。
 AI(人工知能)の活用も、場合によっては剽窃と同様に見なされます。詳しくは、「ISS AIガイドライン」(ページ下部)を参照ください。
【IB13のシナリオ】
13 senarios of Artificial Intelligence in student courseworok

Plagiarism is defined as the use of ideas or work of another person as the candidate’s own. TGUISS uses various tasks such as projects, essays and reports in assessing students in all subject classes. Teachers, when giving instructions about these tasks, verbally and repeatedly warn students about plagiarism. Candidates will be warned that information taken from both printed materials and the Internet must not be used without acknowledgement. Moreover, copying works of art, music and drama without referencing will be considered as plagiarism. Many students in TGUISS are expected to be proficient in two languages. Therefore, TGUISS teachers strongly warn students that translating passages from the Internet and using it as their work without acknowledging their sources is another type of plagiarism. TGUISS incorporates units that focus explicitly on matters pertaining to plagiarism. TGUISS is currently utilizing Turnitin to fortify academic honesty in our school community.

(4) Collusion なれ合い(共謀)による不正行為

なれ合い(共謀)による不正行為とは、他の生徒に自身が行った課題を写す機会を与えたり、代行して提出したりすることを指します。本校では、生徒を評価する際にはプロジェクトやエッセイ、レポートなど様々な課題があり、時にグループでの協働作業が推奨される場合があります。そのような場合でも、最終的な評価課題は個々で行うことが重要視されます。教職員が課題の説明をする際には、繰り返し口頭でなれ合い(共謀)による不正行為について指導と警告を行います。

Collusion is defined as a candidate supporting another by way of allowing his/her work to be copied or submitted for assessment by the other candidate. TGUISS uses various tasks such as projects, essays and reports in assessing students. On occasions when collaboration with other candidates is encouraged, there will be a strong emphasis that the final work must be done individually. Teachers, when giving instructions about these tasks, verbally and repeatedly warn students about unwarranted collusion.

(5)Duplication of work 重複(再利用)に関する不正行為

重複(再利用)に関する不正行為とは、過去に他の科目・課題で提出し、既に評価された課題を別の課題で再利用し提出することを指します。提出課題を翻訳し他の科目の課題として提出することも、不正行為とみなされます。本校ではレポートなど様々な課題がありますが、教職員は課題の説明をする際に繰り返し口頭で重複(再利用)に関する不正行為について指導と警告を行います。

Duplication of work is defined as the submission of any work, for assessment and/or diploma requirements, which has already been assessed in a previous subject or task. In addition, translation of students’ own work is considered duplication of work. TGUISS uses various tasks such as projects, essays and reports in assessing students. Teachers, when giving instructions about these tasks, verbally and repeatedly warn students about duplication of work.

(6)AI 人工知能利用に関する不正行為

AI (Artificial Intelligent:人工知能)は、近年急激に精度を高め、AI ツールは検索や学習場面でも日常的に活用されるようになってきました。本校は、一律にAIソフトウェアの使用を禁止することはしません。しかし、AIの利用にはリスクもあり、倫理的に使用する方法を学ぶ必要があります。
AI ツールは課題に対する使い方によって、「生徒自身が取り組んで独自の成果物を作る」ことにならない場合もあります。意識的、無意識的に、AIツールで得たアイデアや作業成果を使うことに慎重になる必要があります。
また、言語と文法を改善するためのソフトウェアの使用についても注意する必要があります。現在、単純なスペルチェックから文章を書き直す複雑なツールまで、さまざまなプログラムが存在し、精度が上がっています。しかし、「言語の習得」や「言語と文学」などの科目では、言語そのものが評価対象になるため、この種のツールの使用は基本的に認められません。言語科目以外でも、言語や文章構成などが評価対象になる科目や課題についても、学問的不正行為となる場合があります。
したがって、使用の可否と使用の仕方については、必ず担当教職員に確認し、使用した場合は明記する義務があります。
IB の「学問的誠実性指針」には、「たとえ一部であれこの種のツールによって生成された成果物を、生徒が自分で作成した成果物として認めないことを、生徒は認識しておかなければなりません。このため、引用や他の文献からの出典をすべて明記するのと同様に、AI が生成したテキスト、画像、グラフなどを成果物に含める場合は、そうしたソフトウェアからコピーしたことを明確に示す必要があります。そのソフトウェアに本文中で言及するとともに、参考文献目録にも適切に記載しなければなりません。これを行わなかった場合、自分で作成していないコンテンツの出典を明記していないことになるため、学問的不正行為の一種とみなされます。」と記されています。
IB の「学問的誠実性指針」には以下の規則が明記されています。
・ AIツールが生成したテキスト(または他の生成物)は、そのままコピーする場合でも、テキストを言い換えたり画像を修正したりして使う場合でも、成果物の本文でそのAIツールに明確に言及し、参考文献目録に記載しなければなりません。
・ 本文中で引用する際には、学校が採用している参照方法に従って、引用符で括ります。また、AIツールに尋ねたプロンプトとAIがテキストを生成した日付も、引用箇所に含めるべきです。
・ 言語と文法を改善するためのソフトウェアの使用について、「言語の習得」に関する科目では、この種のツールの使用は認められません。
・ ある言語で論文を執筆して、それを課題で指定された言語に翻訳したうえで提出することは認められません。

他にも、アイデア出しや振り返りの作成などにもAIを使うことが不適切とされる場合があります。課題ごとに担当教職員に確認してください。
AI に関するリスク、具体的なケース、引用の書き方など、詳しくは、「ISS AI ガイドライン」(ページ下部)を参照してください。
また、AIは使用に当たり、生成AIツールの利用規約を遵守しているか(年齢制限・保護者同意を遵守しているか)を確認する必要があります。例えば、Chat GPTを提供するOPEN AI社の利用規約によれば、Chat GPTの利用は13歳以上、18歳未満の場合は保護者の許可が必要とされています。

AI has rapidly increased in quality in recent years, and AI tools are now routinely used in search and learning situations. TGUISS does not uniformly prohibit the use of AI software. However, there are risks associated with the use of AI, and all TGUISS stakeholders need to learn how to use AI tools and services ethically.
AI tools, depending on how they are used in response to an assignment, may not result in “students working on their own and creating their own unique artifacts (IBO, 2025)”. Consciously or unconsciously, we need to be cautious about using ideas and work products obtained from AI tools.
Attention should also be paid to the use of software to improve language and grammar. Today, a variety of programs exist, ranging from simple spell checkers to complex tools for rewriting sentences, with increasing accuracy. However, in subjects such as “Language Acquisition” and “Language and Literature,” the use of these types of tools is generally not allowed, as the language itself is the subject of evaluation. Outside of language courses, courses and assignments in which language and sentence structure are the subject of evaluation may also constitute academic misconduct.
Therefore, you are obligated to check with the faculty member in charge as to whether or not you may use it and how, and to clearly state if you do use it.
The IB’s Academic Integrity Guidelines (2019, p. 55) state that “students need to be aware that the IB does not regard any work produced—even only in part—by such tools to be their own. Therefore, as with any quote or material from another source, it must be clear that any AI-generated text, image or graph included in a piece of work has been copied from such software. The software must be credited in the body of the text and appropriately referenced in the bibliography. If this is not done, the student would be misrepresenting content—as it was not originally written by them—which is a form of academic misconduct.”
The IB’s Academic Integrity Guidelines clearly state the following rules:
• Text (or other productions) generated by an AI tool, whether copied verbatim or used by paraphrasing text or modifying images, must be clearly referenced in the body of the deliverable and listed in the bibliography.
• When citing in-text references, put them in quotation marks according to the referencing method adopted by the school. The prompt you asked the AI tool and the date the AI generated the text should also be included in the citation.
• Regarding the use of software to improve language and grammar, the use of this type of tool is not allowed in courses on language acquisition.
• It is not acceptable to write a paper in one language, translate it into the language specified in the assignment, and then submit it.

In addition, it may be inappropriate to use AI for generating ideas or creating reflections. Please check with the faculty member in charge of each required assignment.
For more information on risks associated with AI, specific cases, and how to write citations, please refer to the AI Guidelines (below).
Furthermore, when using the AI, all parties should make sure that the terms of use of the AI tool (age restrictions and parental consent) are adhered to. For example, according to the terms of use for OPEN AI, the company that provides Chat GPT, the use of Chat GPT requires the age of 13 or older, or the permission of a parent or guardian if the user is under 18 years old.

(7)その他 データの改ざんやねつ造、人権侵害、実験倫理

 データの改ざんやねつ造も、重要な学問的誠実性違反、研究倫理に反する行為です。文部科学省(2018)「高等学校学習指導要領(平成30年告示)解説 理数編」には、「高校生として配慮する研究倫理」として、「 探究の過程における不正な行為」「 探究の過程における人権侵害」が挙げられ、不正行為として具体的に「データや研究結果などの『ねつ造』,『改ざん』,『盗用』」などが示されています。
・ ねつ造…存在しないデータ,研究結果等を作成すること。
・ 改ざん…研究資料・機器・過程を変更する操作を行い,データ,研究活動によって得られた結果等を真正でないものに加工すること。
・ 盗用…他の研究者のアイデア,分析・解析方法,データ,研究結果,論文又は用語を当該研究者の了解又は適切な表示なく流用すること。
(日本学術振興会(2015))

 こうした不正を避けるためには、研究倫理について常に意識し、信頼できる探究になっているかどうかを確認すること、探究の過程において「できる限り記録を取り再現性や信頼性を確保」することが重要です(文部科学省2018)。
また、差別的な内容や表現,個人情報の不適切な扱い等による人権侵害が起こらないよう十分な配慮が必要です(文部科学省2018)。

【参考】東洋経済2024/11/06 APRIN 中等教育系分科会 東洋経済education × ICT編集部「中高生の科学コンテストでも捏造や改ざん、探究活動に急務の『研究倫理教育』『自分の研究は問題ない』勘違いで起こる不正も」https://toyokeizai.net/articles/-/835714 (最終閲覧 2025 年 4 月17日)

 科学実験に関して守るべき倫理的な配慮については、国際バカロレア「IB科学実験ガイドライン」を参照してください。このガイドラインは、「IBワールドスクールの科学関連の実験すべてに適用され、評価対象かどうか、実演のためか、教室または実験室、その他の場所で実施されるのかなどは問いません。」とされています。ガイドラインには、動物行動実験、動物の解剖、フィールドワークの環境への影響や安全性、機器、化学物質、廃棄物の取扱い、微生物学的研究などについての規定、留意点が書かれています。
【IB科学実験ガイドライン】
【IB sciences experimental guidelines】

    Data falsification and fabrication are also important violations of academic integrity and research ethics. The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (2018) lists “research ethics to be considered by high school students,” including “misconduct in the process of inquiry” and “violation of human rights in the process of inquiry”.
・ Falsification: Creation of data or research results that do not exist.
・ Tampering: Altering research materials, equipment, or processes, and processing data, results obtained through research activities, etc., into something that is not authentic.
・ Plagiarism: Referencing ideas, analysis/analysis methods, data, research results, papers, or terminology of another researcher without the consent or proper indication of the researcher(s) concerned.
(Japan Society for the Promotion of Science (2015))

    To avoid such misconduct, it is important to always be aware of research ethics, to make sure that the inquiry is credible, and to “record as much as possible and ensure reproducibility and reliability” in the process of inquiry (MEXT 2018).
In addition, sufficient care must be taken to ensure that human rights violations do not occur due to discriminatory content or expressions, inappropriate treatment of personal information, etc. (MEXT 2018).

[References] Toyo Keizai 2024/11/06 APRIN Secondary Education Subcommittee Toyo Keizai EDUCATION × ICT Editorial Board, “Fabrication and Falsification Even in Science Contests for Junior High and High School Students; ‘Research Ethics Education’ Urgently Needed for Inquiry Activities, ‘My Research is No Problem’ Fraud Caused by Misconception,” https://toyokeizai. net/articles/-/835714 (last viewed April 17, 2025)

    For ethical considerations to follow regarding scientific experiments, see the International Baccalaureate “IB Guidelines for Science Experiments.” These guidelines “apply to all science-related experiments at the IB World School, whether they are evaluable or not, whether they are for demonstration, whether they are conducted in a classroom or laboratory or elsewhere.” The guidelines include regulations and considerations for animal behavior experiments, animal dissection, environmental impact and safety of fieldwork, handling of equipment, chemicals, and waste, and microbiological research.
【IB sciences experimental guidelines】

4. Citation and referencing 引用と文献表記

 他者の作品に敬意を表すために、本校では生徒にそれぞれの科目担当者によって示される参考文献の書き方を用いるように指示しています。
英語と日本語の引用や参照のスタイルや方法について、詳しくは、「課題論文ガイド」を参照して下さい。

 上記のAI についても、使用した場合は、AI ツールが生成したテキスト(または他の生成物)は、そのままコピーする場合でも、テキストを言い換えたり画像を修正したりして使う場合でも、成果物の本文でそのAI ツールに明確に言及し、参考文献目録に記載しなければなりません。本文中で引用する際には、学校が採用している参照方法に従って、引用符で括ります。また、AI ツールに尋ねたプロンプトとAI がテキストを生成した日付も、引用箇所に含めるべきです。同じことは、画像などAI ツールから取得したあらゆる素材に適用されます。
AI の引用や参照のサンプルについては、「ISS AIガイドライン」(ページ下部)を参照して下さい。

    In order to show respect for the work of others, we instruct students to use the referencing style provided by the respective course instructor.
For more information on citation and referencing styles and methods in English and Japanese, please refer to the Tankyu Guidebook.
For the AIs listed above, if used, the text (or other products) generated by the AI tool must be clearly referenced in the body of the assignment and listed in the bibliography, whether copied verbatim or used by rephrasing the text or modifying images. When citing in-text references, they should be enclosed in quotation marks according to the referencing method adopted by the school. The prompt you asked the AI tool and the date the AI generated the text should also be included in the citation. The same applies to any material retrieved from the AI tool, including images.
For samples of AI citations and references, please refer to the AI Guidelines.

5. Investigation 不正行為に関する調査

 本校ではすべての不正行為が教職員や関係者の会議を経て、本人と保護者等への口頭による警告から退学を含めた教育的指導の対象となり得ます。
ある生徒に不正行為の疑いがあるとわかった場合、関係教科の主任に報告されます。DP生が関係している場合、DPコーディネーターがここに加わります。関係部署と学年の教職員で事情聴取を行い、不正行為が発覚した場合には担任、生活指導部、管理職に報告されます。生活指導部の担当教職員、担任、現場に居合わせた教職員、管理職で指導を検討し決定します。指導は会議での承認を経て、家庭へ通知されます。
不正行為がDP外部試験で発覚した場合、指導はIBのFinal Award Committeeへ一任されます。IBが不正行為があったと判断した場合には、試験の点数が与えられず、DP資格も取得することができなくなります。

    Any malpractice will be subject to serious repercussions, ranging from verbal warnings to the offending student and his/her parent(s)/guardian(s) to expulsion from school, as decided by meetings between teachers and relevant stakeholders.
When a TGUISS staff member suspects any sign of malpractice, the case is to be reported to the relevant subject department head. The DP coordinator will be notified when a DP student is involved. A group of teachers will undertake the investigation. If the investigation reveals malpractice, then the case is reported to the homeroom teacher, student guidance division head teacher and school administration. A group of teachers consisting of student guidance division teachers, the homeroom teacher, the teacher who raised suspicion, and administration will consult to determine disciplinary measures. Disciplinary measures range from verbal warning to expulsion from school. Disciplinary measure(s) identified appropriate by the school will be reported to guardian(s) and careful follow-up measures will be collaboratively considered by the school and the guardian(s).
If a case of malpractice is revealed in the external assessment, it will be handed over to the final award committee of the IB. If the final award committee judges that academic dishonesty has been in practice, marks will not be given for the subject(s) concerned and an IB Diploma will not be awarded to the candidate.


References

国際バカロレア機構(2022)「効果的な引用と文献表記」.
国際バカロレア機構(2023)「人工知能(AI)ツールの使用について説明する際の重要なポイント」.
国際バカロレア機構(2023)「 IB 科学実験ガイドライン」2023年2月発行、10月改訂の英語原本『IB sciences experimentation guidelines』の日本語版 2023 年 2 月発行、10月改訂。
国際バカロレア機構(2024)「 13 の事例で見る生徒のコースワーク(課題)における人工知能(AI)の使い方の可否」.
国際バカロレア機構(2025)「学問的誠実性に関する方針」2019年10月発行、2023年3月改訂の英語原本『Academic integrity policy』の日本語版。2021 年2 月発行、2023年3月改訂、2025年2月改訂。
文部科学省 初等中等教育局(2024)「初等中等教育段階における生成 AI の利活用に関するガイドライン Ver. 2.0」令和6年12月26日https://www.mext.go.jp/a_menu/other/mext_02412.html (retrieved 7 March 2025).
日本学術振興会(2015)「科学の健全な発展のために」編集委員会編『科学の健全な発展のために-誠実な科学者の心得-』丸善出版株式会社. https://elcore.jsps.go.jp/top.aspx (最終閲覧2025年4月17日)
文部科学省(2018)「高等学校学習指導要領(平成30年告示)解説 理数編」(平成30年7月)
東洋経済2024/11/06 APRIN 中等教育系分科会 東洋経済education × ICT 編集部「中高生の科学コンテストでも捏造や改ざん、探究活動に急務の『研究倫理教育』『自分の研究は問題ない』勘違いで起こる不正も」https://toyokeizai.net/articles/-/835714 (最終閲覧 2025 年 4 月 17 日)
文部科学省(2023)「生成AI(Chat GPT)の学校現場での利用に関する今後の対応」令和5年5月16日第1回デジタル学習基盤特別委員会資料【https://www.mext.go.jp/kaigisiryo/content/20230515-mxt_jogai02-000029578_006.pdf(retrieved 7 March 2025).

International Baccalaureate Organization (2019) Academic integrity policy Published October 2019 Updated March 2023, February 2025
International Baccalaureate Organization (2022) Effective citing and referencing.
International Baccalaureate Organization (2023) THE IB AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) TOOLS
International Baccalaureate Organization (2023) Artificial intelligence (AI) tools – common questions and concerns
International Baccalaureate Organization (2024) Evaluating 13 scenarios of Artificial Intelligence (AI) in student coursework
https://www.ibo.org/globalassets/new-structure/programmes/shared-resources/pdfs/artificial-intelligence-questions-and-concerns-en.pdf (retrieved 7 March 2025)
International Baccalaureate Organization (2025) Artificial intelligence (AI) in learning, teaching, and assessment (Last updated:06 March 2025) https://www.ibo.org/programmes/artificial-intelligence-ai-in-learning-teaching-and-assessment/ (retrieved 7 March 2025)


Updated
June 10 2019
September 2019
May 15 2023
April 30 2025


APPENDIX A:
学問的誠実性に関する違反行為の例

以下は、IBで「剽窃」として成績が無効(0点)と判断されるケースです。
(国際バカロレア機構(2025)「学問的誠実性指針」p46~56より)

MYP「音楽」(eポートフォリオ)
生徒が提出した成果物の中に、出典が明示されていないテクストが複数のセクションにわたって含まれており、その合計単語数は300 語を超えていた。参考文献目録は含まれていなかった。→生徒は、他意のない誤りであり、参考文献目録の添付を忘れてしまったと説明した。生徒には成績として無効を示す「N」が与えられた。

MYP「パーソナルプロジェクト」
生徒が提出した成果物は、ウェブ資料とほぼ同一であり、大部分の内容が重複していた。本文中にも参考文献目録にも出典の記載はなかった。→生徒は、出典を明示する方法について適切な指導を受けておらず、ウェブ資料をそのまま写してもいいと思っていたと説明した。生徒には成績として無効を示す「N」が与えられた。

DP EE(課題論文)
生徒が提出したEE(課題論文)において、2 つのセクションが2 つのウェブ資料を丸写ししたテクストで構成されており、その合計語数は100 語を超えていた。参考文献目録には資料の正しいリンクが記載されていた。参考文献目録には正しいリンクが記載されていたものの、EE 本文中で引用した箇所には出典が適切に明示されていなかった。→生徒にはEE の成績として無効を示す「N」が与えられた。

DP 「美術」(展示)
展示する芸術作品として、生徒は、著名な歌手や俳優のスケッチで知られる画家の作品を写した成果物を提出した。調査の中で生徒は、その画家の展示会に足を運んだ際に類似技法を用いた作品制作の着想を得たと主張したが、その出典を明示しなかった。→成績は無効を示す「N」となった。

研究倫理に関する違反行為の例

ねつ造
・行っていない実験のデータを、類似の実験のデータの傾向をもとに算出して記載した。
・十分な数のアンケート結果が得られなかったので、自分で作成した架空のアンケート結果を追加して報告した。

改ざん
・複数ある実験データのうち、仮説に合うものだけを残して報告した。
・実験結果を強調するために、写真の彩度を修正して実際よりもはっきり見えるようにした。

盗用
・インターネットの記事やAIが生成した文章を一部変更して、自分の文章のように記載した。
・共同研究にもかかわらず、一人で発表する際にすべて自分で行ったように発表した。

AI については、AI の使用を明らかにする必要があります。また、「振り返り」についても以下のように提示されています。
(国際バカロレア機構(2024)「 13 の事例で見る生徒のコースワーク(課題)における人工知能(AI)の使い方の可否」より)
・ AI にトピック、プロセス、または問いの「振り返り」を行わせ、その結果をそのまま評価用の成果物にも使用した。
→このような使い方は認められません。振り返りとは、生徒が自身の経験したプロセスについて考え、それを評価し、自身にとって有益だったことや、その経験から学べることを判断しなければならないものです。AI で生成された振り返りの内容を使用することは不適切であって、教師や指導者は、生徒が自身の取り組んだ学習について真摯に振り返る機会を役立てられるようにする重要な役目を負っています。評価用の学習成果物がアップロードされた時点で、教師および指導者はそれが生徒本人の取り組んだものであることを認証しますが、その場合提出された振り返りが AI によって生成されたものであれば、それは捏造に該当することになります。
・ AI の使用を隠そうとした。
このような使い方は認められません。AI の使用について透明性を保つこともまた、AI の倫理的な使い方だと言えます。透明性を保つとは、たとえ AI の使用を明示する必要がなくても、学習成果物が生徒本人の取り組んだものであることを IB に対して認証する教師には、AI を使用したと伝えるということです。

APPENDIX B:
学問的誠実性同意書 ACADEMIC HONESTY AGREEMENT FORM

私は、東京学芸大学附属国際中等教育学校の生徒として、学問的誠実性を遵守します。
As a member of the Tokyo Gakugei University International Secondary School, I am highly dedicated to academic integrity.

在学中、私は常に次のことを行います。
During my time at School, I will always:

・信頼される行動をとる。
behave in a trustworthy manner
・自分の能力を最大限に発揮して自分の力で課題を完了する。
complete my own work to the best of my ability
・課題に関して情報源を適切に引用・参照する。
cite appropriately and reference sources with any task and assignment
・課題に関して不適切な支援を行わない/受けない。
give/receive improper assistance with any task and assignment
・AIツールの使用は担当教職員の指示に従い、使用を明記する。
follow the instructions of the subject teacher and clearly indicate their use when using AI tools
・不正の疑いがある場合はすべて報告し、学校の調査に協力する。
report all suspicion of academic dishonesty and misconduct, and cooperate with school investigations

この文書に署名することにより、私は国際バカロレア機構の学問的誠実性指針に基づいた、東京学芸大学附属国際中等教育学校の学問的誠実性指針を読み、理解したことを認めます。ポリシーに違反した場合、適切な指導を受けることを理解しています。
By signing this document, I acknowledge that I have read and understood the Academic Honesty Policy of Tokyo Gakugei University International Secondary School based on the Academic Honesty Policy of The International Baccalaureate Organization. If I breach any of the policies outlined in either document, I understand that I will be subject to the appropriate consequences.
______________________________________
生徒署名 Signature of student
______________________________________
保護者・生計維持者 署名 Signature of parent
____________________________________
日付 Date


ISS AIガイドライン

2025 年4月28日

1. 基本方針

本ガイドラインは、文部科学省と国際バカロレア機構の学問的誠実性、AIの利用に関する文書に基づき、東京学芸大学附属国際中等教育学校の学問的誠実性ポリシーに付随するものとして示すものです。これは本校のすべての生徒に適用されます。
本ガイドラインで取り上げる生成AIとは、文章、画像、プログラム等を生成できるAIの総称です。近年生成AIは社会生活に組み込まれており、標準仕様のブラウザや学習支援ソフトウェア等にも組み込まれ、活用の幅が広がりつつあります。本ガイドラインは、生成AIの利用を全面的に禁止するものではありません。生成AIは教師と生徒が適切に指導や学習活動に利活用していくものです。
しかし、「学問的誠実性ポリシー」に示したように、AIツールは使い方によっては、生徒自身が取り組んで独自の成果物を作ることにならないとして学問的誠実性に違反する場合もあります。
本ガイドラインでは以下の内容を示します。

(1) 生成AIの性質やメリット・デメリット、情報セキュリティ上のリスク
(2) AIの適切な使い方・利用規約、具体的な学問的誠実性違反事例
(3) 学問的誠実性として、生成AIを用いた場合の適切な引用の仕方

ただし、本ガイドラインは基本的な使い方や留意事項を記したものであり、各教科の学習内容や個別の課題、評価は異なりますので、必ず担当教師の指示を確認してください。

These guidelines are based on the documents of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) and the International Baccalaureate Organization (IBO) regarding academic integrity and the use of Artificial Intelligence (AI), and are presented as a companion to the Academic Integrity Policy of Tokyo Gakugei University International Secondary School (TGUISS). It applies to all students at the school.
Generative AI is a generic term for AI that can generate text, images, programs, etc. In recent years, generative AI has become a part of the media landscape, and has been incorporated into standard browsers, learning support software, and other applications, and its use is expanding. These Guidelines do not prohibit the use of generative AI in its entirety, but rather seek to delineate boundaries for proper use of AI. Generative AI can be used by teachers and students for appropriate instruction and learning.
However, as indicated in the Academic Integrity Policy, AI tools may violate academic integrity in some cases, as they do not allow students to work on and create their own original products.
These guidelines provide the following information:

(1) The nature of generative AI, its merits and demerits, and information security risks
(2) Examples of appropriate use of AI, and specific examples of academic integrity violations
(3) How to properly cite the use of generative AI as a matter of academic integrity

These Guidelines only describe the basic usage and points to keep in mind. The learning content, individual assignments, and assessments for each subject will differ, so please be sure to check with your teacher for specific instructions.

2. 生成AIの性質とリスク

近年生成AIの技術は急激に進化し、特に2022年にOpenAI社からChatGPTがリリースされて以降急速に社会に普及し、様々な活用が広がっています。情報の収集・整理・分析結果等の出力、文章作成やイメージの生成、語学学習など、学習現場にも利活用されています。

〈日常生活で使用されるAI例〉
翻訳ソフト:DeepL, Google translate
文章修正ソフト:Grammarly
テクスト生成AI:Chat GPT, Canva, copilot
画像・動画生成AI: Runway, Pika, InVideo, Canva, Vrew, Dream Machine
AI 検索:Perplexity, Genspark

こうした生成AIは、便利で成果物を効果的に作成することができます。しかし、リスクや学問的誠実性違反になる可能性もあります。
まず、自分で思考し工夫するスキルを得て成長する機会を失い、AIの使用に依存することで自分の実力に自信を失うことにつながるリスクがあります。また、普段使っているAIも学習課題によっては不正行為となります。例えば、Canvaを使ったプレゼンテーションを行う場合、評価の対象がプレゼンテーションの内容だけで、スライドのデザインだけにCanvaを利用すれば利用は可となるでしょう。しかし、スライドのデザインやレイアウトが評価対象になっていたら、利用は不正になります。このように、生成AIは便利な道具にもリスクにもなり、課題と使い方によっては学問的誠実性違反となります。
以下は、文部科学省(2024)「初等中等教育段階における生成 AI の利活用に関するガイドライン」に示されたリスクです。第一に、AIに人格があるかのように誤認するリスクです。AIに触れることで、AI に人格があるかのように誤認するリスクがあります。
第二に、生徒の資質・能力の育成に悪影響を与えるリスクです。学習活動の目的や育成したい資質・能力を十分に意識しないままに、学習に使用することで、AI に依存したり、AI の答えを鵜吞みにしたりするなど必要な学習過程が省略されてしまい、資質・能力の育成に繋がらないリスクがあります。
第三に、バイアスの存在と公平性の欠如です。生成AI は既存の情報に基づいて回答を作るため、既存の情報に含まれる偏見を増幅し、不公平及び差別的な出力が継続・拡大する可能性があります。利用する人間側にも、流暢な出力を正しいと感じてしまう流暢性バイアスや、人間の判断や意思決定において自動化されたシステムや技術に過度に依存してしまう自動化バイアス等のバイアスが存在します。
第四に、機密情報や個人情報に関するリスクです。生成 AI サービスでは、入力された機密情報や個人情報が、生成 AI の機械学習に利用されることがあり、他の情報と統計的に結びついた上で、正確又は不正確な内容で、生成 AI サービスから出力されるリスクがあります。
第五に、著作権に関するリスクです。生成 AI においては、既存の著作物と類似した生成物が生成される可能性があり、そのような生成物の利用の態様によっては著作権侵害が生じるリスクがあります。
第六に、外部サービスの利用に起因するリスクです。生成 AI サービスの利用に当たってはサービス提供者の定める利用規約に基づくことが求められる。その際、価格の変動リスク、サービス停止等の提供条件の変動リスク、日本の法令が適用されないリスクも考えられます。
他にも、AIが社会に与える功罪を理解し、批判的に関与することは私たちの責任です。例えば、AIの実行に必要な膨大な計算能力は、大量の炭素排出、環境破壊につながる可能性があります。さらに、「デジタル ディバイド」( 情報通信技術に関する格差)に対する意識です。社会経済的地位に関係なく、インターネットと同様にAI技術に誰もがアクセスし利用できるようにすることが重要です。
AI の個人の活用の仕方と同時に、責任あるグローバル市民として、AIについて考える必要があります。使用に当たり、生成AIツールの利用規約を遵守しているか(年齢制限・保護者同意を遵守しているか)を確認する必要があります。例えば、Chat GPTを提供するOPEN AI社の利用規約によれば、Chat GPTの利用は13歳以上、18歳未満の場合は保護者の許可が必要とされています。

Especially since the release of ChatGPT by OpenAI in 2022, generative AI technology has evolved rapidly in recent years; it has rapidly spread throughout society and is being used in a variety of ways. AI technology can be used to collect, organize, and analyze information, create text, generate images, learn languages, and more.

<Examples of AI used in daily life>
Translation software: DeepL, Google translate
Sentence correction software: Grammarly
Text generation AI: Chat GPT, Canva, copilot
Image/video generation: Runway, Pika, InVideo, Canva, Vrew, Dream Machine
AI search: Perplexity, Genspark

These generative AIs can be useful and effective in creating artifacts. However, there are risks and potential violations of academic integrity. The following are the risks as outlined in the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) (2024) “Guidelines for the Use of Generative AI at the Primary and Secondary Education Levels.”
First, there is the risk of students losing the opportunity to gain and develop the skills to think and devise on their own, and to lose confidence in their own abilities by relying too much on AI. Also, the AI that we normally use may also constitute blatant cheating, depending on the learning task. For example, a presentation using Canva would be acceptable if the only thing being evaluated is the content of the presentation and Canva is used only for the design of the slides. However, if the design and layout of the slides constitutes a focus of the evaluation, this use of AI would be an instance of academic misconduct.
Second, there is a risk of negatively affecting the development of students’ competencies and abilities. There is a risk of using AI without being fully aware of the purpose of the learning activity and the competencies and abilities to be cultivated. If AI is used for learning without being fully aware of the purpose of the learning activity and the competencies and abilities to be cultivated, students may become dependent on AI, or they may take the AI’s answers for granted.
Third, generative AI creates answers based on existing information, amplifying the biases contained in existing information and potentially continuing and increasing unfair and discriminatory outputs. On the human side, there are biases on the part of users, such as the fluency bias, in which fluent output is perceived as correct, and the automation bias, in which human judgment and decision-making are overly dependent on automated systems and technologies.
Fourth, there are risks related to confidential information and personal data. Generative AI services may be vulnerable to the risk that sensitive or personal information entered by the user. The Generative AI service may use such confidential or personal information for machine learning, which may be statistically combined with other information to generate content of dubious accuracy.
Fifth, there is the risk of copyright infringement. Generative AI may produce artifacts similar to existing works (e.g. popular intellectual property belonging to Disney, Nintendo, or other corporations).
Sixth is the risk arising from the use of external services. In using generative AI services, users are required to abide by the terms of use stipulated by the service provider. In such cases, there is a risk of price fluctuation, service suspension, or other changes in terms and conditions of provision, as well as the risk that Japanese laws and regulations may not apply to services operated by foreign enterprises.
It is our shared responsibility to understand the merits and demerits of AI in society and to be prudent in our adoption of its use. For example, it is our responsibility to understand and critically engage with the huge amount of computation required to run AI that may lead to massive carbon emissions and environmental destruction.
Furthermore AI operates within the landscape of the society’s “digital divide” (i.e., the disparity in information and communication technologies). Regardless of socioeconomic status, it is important that AI technology, like the Internet, be accessible and usable by all, regardless of socioeconomic status.
Finally, we need to make sure that we comply with the terms of use of the AI tools we employ (age restrictions and parental consent). For example, according to the terms of use of OPEN AI, the provider of Chat GPT, users must be at least 13 years old to use Chat GPT, and users under 18 years old must have a parent or guardian’s permission.
In sum, AI is a global issue. We need to think carefully about AI as responsible global citizens, as well as how it can be used by individuals.

3. 生成AIを利用する際の留意点

以下は、学問的誠実性を守りながらAIを利用する際の注意点です。
・ AIを使用しても良い課題かどうか、どの程度利用してよいのかを担当教師に確認し、指示に従う必要があります。不明点があれば必ず「事前に」確認して下さい。
・ 評価に関わる成果物について、AIを使用することは学問的誠実性に違反します。
・ AIを使ったことを隠すことは、いかなる場合も認められません。
・ 引用と参照について、課題のコンテンツの作成や知識の獲得に使用される生成 AI (アイデア、統計、引用など) は、他の情報源と同様に引用が必要です。成果物には、AIを使ったことを明示し、AIが生成した内容を用いる場合は明確に引用をする必要があります。たとえ AI で生成したものを本文に直接利用しなかったとしても、AI を使用した場合はこの原則が適用されます。また、学習成果物の末尾に、謝辞(Acknowledgement)を付け、課題の執筆にあたって AIをどう活用したかが簡単に述べる必要があります。
・ 口頭での開示について、教師と生徒は、プレゼンテーション、クラスでのディスカッション、またはグループ プロジェクト中に AIの使用を口頭で開示(説明)できます。
・ 必要であれば、AIの使用履歴を添付資料として教師に提出します。

The following are points to keep in mind when using AI with academic integrity:
・ You must confirm with your teacher whether or not and to what extent you are allowed to use AI, and follow the instructions.
・ If you have any questions, be sure to check with the teacher in charge and follow his/her instructions. If you have any questions, be sure to ask them in advance.
・ Using AI for evaluation artifacts is a violation of academic integrity.
・ Concealing the use of AI is not acceptable under any circumstances.
・ Citation and referencing: Generative AI (ideas, statistics, citations, etc.) used to create content or acquire knowledge for an assignment may not be used in any way that violates academic integrity and must be cited as any other source of information. The product must clearly indicate that the AI was used, and the AI-generated content must be clearly cited where used. This principle applies even if AI-generated content is not directly used in the main text. In addition, an acknowledgment should be included at the end of the learning product, briefly describing how AI was used in the writing of the assignment.
・ The teacher and students may verbally disclose (explain) their use of AI during presentations, class discussions, or group projects.
・ If possible, a history of AI use should be submitted to the teacher as an attachment.

4. AIの引用・参照の書き方

以下は、AIの引用・参照の書き方に関する基本的な情報であり、生徒は担当教師の具体的な指示に従わなければなりません。

【留意点】
・ AI ツールで生成したテキスト(または他の生成物)は、そのまま引き写す場合でも、テキストを言い換えたり画像を修正したりして使う場合でも、成果物の本文の中でそのAI ツールに明確に言及するとともに、それを参考文献目録に記載しなければなりません。
・ 本文中の引用箇所は引用符で囲み、引用方式は学校が採用しているものに従うこと。また、AIツールに入力した指示や質問、およびAI がテキストを生成した日付も引用箇所に記載する必要があります。画像など、他種のAI ツールを使って得られた資料についても同様です。AI の使用を明示する目的は、生徒自身の手になる箇所と、引用した箇所とを明確に区別することにあります。

【参照の仕方】
本文中で引用する際には、学校が採用している参照方法に従って、引用符で括ります。
例えば、「……に必要なツールと変数の開発」(ChatGPTより引用または抜粋、2023)などです。また、AIツールに与えたプロンプトとAIがテキストを生成した日付も、参考文献の引用箇所に含めるべきです。
例:Open AI(23 February 2023)トピック「〇〇〇」、プロンプト「〇〇〇」に対するChatGPT(バージョンを明記)の回答。

国際バカロレア機構(2023)「国際バカロレア(IB)と人工知能(AI)ツール」より

The following provides basic information on how to cite and reference AI tools. Students must follow thespecific instructions given by their teacher.

Notes for Consideration
If you use AI tools to generate text (or other outputs), you must clearly mention the AI tool used within the body of your work, regardless of whether you use the output exactly as it appears, paraphrase it, or modify an image. Additionally, you must include the AI tool in your bibliography.
Quotations from AI tools must be enclosed in quotation marks and follow the citation style adopted by the school. You must also include the prompts or questions you input into the AI tool, as well as the date on which the AI generated the output, within the citation. The same rules apply to materials obtained using other types of AI tools, such as images. The purpose of declaring AI usage is to clearly distinguish between the parts created by the student and the parts that are quoted.

When citing in-text references, put them in quotation marks according to the referencing method adopted by the school. For example, “Developing the Tools and Variables Needed for …” (quoted or excerpted from ChatGPT, 2023).
The prompt given to the AI tool and the date the AI generated the text should also be included in the citation of the reference.
Example: Open AI (23 February 2023) Topic “000000”, ChatGPT (version indicated) response to prompt “000000”.
From “International Baccalaureate (IB) and Artificial Intelligence (AI) Tools”, International Baccalaureate Organization (2023)

5. AIの謝辞(Acknowledgement)の書き方

AI を利用して学習成果物を作成した場合、学習成果物の末尾に、執筆するにあたってAI をどう活用したかを簡単に述べる必要があります。
レポートや論文の末尾 (引用文献、あるいは参考文献ページの前)に、プレゼンテーション、またはプロジェクトの末尾に、「謝辞」という見出しのセクションを追加します。

【例】
このドキュメントの言語を改善するために人工知能 (AI) を使用しました。理解しやすくするために、次のツールを使用して文法とスタイルをチェックしました。レポート内のすべてのアイデアと分析は私自身の作業に基づいているため、AI は私の文章を改善するためのヒントのみを提供しました。
[使用したツール]
Grammarly: 文法チェックと文体の改善。
ChatGPT: 必要に応じて言語を翻訳。
2025 年2月17日
*これはあくまでも書き方の例です。教科と課題によっては、GrammarlyやChatGPTの使用自体が学問的誠実性に反している場合があります。

If you have used AI to create an artifact, you need to briefly describe how you used AI in the creation of the artifact at the end of the learning product within which the artifact appears.
For instance, at the end of a report or paper (before the Works Cited or References page), at the end of a presentation, or at the end of a project, you should include an “Acknowledgements” section.

Artificial Intelligence (AI) was used to improve the language of this document. To make it easier to understand, we used the following tools. Since all ideas and analysis in the report are based on my own work, the AI only provided tips to improve my writing.
[Tools used] Grammarly: Grammarly checks grammar and improves style.
ChatGPT: Translated language as needed.
February 17, 2025

This is just an example of how to write an acknowledgement statement. Depending on the subject and assignment, the use of Grammarly or ChatGPT itself may violate academic integrity.

6. 不適切な利用例と適切な活用・指導例

【不適切な利用例】
・ 生徒がレポート・小論文、各種コンクールの作品について、生成AIによる生成物をそのまま自己の成果物として応募・提出すること。
・ 生徒が詩や俳句の創作、音楽・美術等の表現・鑑賞など感性や独創性を発揮させる場面、初発の感想を求める場面などで最初から安易に使うこと。
・ 生徒がテーマに基づき調べる場面などで、安易に使うこと、教師が安易に使わせること。
・ 生徒がある言語で小論文を書いた後に、AI を使ってそれを別の言語に翻訳し提出すること。
・ 生徒がAI を使って、調査の対象となる研究課題(リサーチクエスチョン)を設定すること。
・ 生徒がAI を使って自身が取り組む小論文のサンプルを作成し、(その内容を自分の言葉で書き換えたうえで)それを自身の解答のサンプルや手本として使用すること。
・ 教師がAI に学習成果物を「採点」させ、改善のためのフィードバックを作成させること。
・ AI の使用を隠そうとすること。
*国際バカロレア機構(2024)「13 の事例で見る生徒のコースワーク(課題)における人工知能(AI)の使い方の可否」より抜粋、表現は一部変更している。あくまで参考であり、具体的な可否は担当教師に確認すること。

【適切な活用・指導例】
(1) 学習支援と多様な生徒の受け入れの要件をサポートすることを目的としたソフトウェアの使用は、常に考慮されます。これも、課題や評価に関わる時は必ず担当の教師に確認してください。教師はIB 資料『学習支援と多様な生徒の受け入れに関する方針』を参照してください。

(2) 言語の運用能力の向上への利用
例:外国語科のWriting練習におけるAIの活用(形勢的評価)
〇担当教師から詳細に学習の手続きを書いたGuidelineが提示される
① 授業でテーマに関連したことをディスカッション(promptはまだ見ない)
② 時間を計ってエッセーを書く
③ AIに添削してもらう(書き直しではなく、アドバイス)
④ アドバイスをプリントにまとめる
⑤ 授業内で時間を計って書きなおし(何も見ないで書く)
⑥ 教師が添削➡アドバイスをもらう
→これらをポートフォリオとして後で振り返られるようにファイルにする
*生徒が提出するもの
• 時点でのGrammary添削のPDF(もとの自分が書いたファイルと添削済みのもの)
• AIのアドバイスをまとめたプリント
• 授業内の書き直し

(3) 探究活動におけるリサーチ
論文のタイトルではなく研究課題(リサーチクエスチョン)をAIで尋ね、そのうえでソフトウェアが提示する先行研究を自分で探究する。
国際バカロレア機構(2025)「学問的誠実性指針」「付録 6:人工知能ツールの使用に関するガイダンス」p67-71より

【Examples of Inappropriate Usage】
・ When a student submits a report, an essay, or a work for a competition as a product of the AI, it is considered to be a violation of academic integrity.
・ The use of AI in situations where students are required to demonstrate sensitivity and originality, such as in the creation of poetry or haiku, or in the expression and appreciation of music, art, etc., or in situations where first impressions are sought.
・ In situations where students are researching a theme and the teacher makes them use specific language aptly.
・ The use of AI to translate an essay written by a student in one language into another language for submission.
・ Students use AI to set research questions to be investigated.
・ Students use AI to create a draft of an essay and use it as a basis for their final submission (after rewriting the content in their own words).
・ The teacher should have the AI “grade” the learning products and generate feedback for improvement.
・ Trying to hide the use of AI.

The above is an excerpt from “13 Examples of the Use of Artificial Intelligence (AI) in Student Coursework (Assignments),” with some changes made to the wording. The above is for reference only.

【Examples of appropriate use and guidance】
・ The use of software intended to support learning support and diverse student inclusion requirements will always be considered,
・ This is always a consideration when it comes to assignments and assessments. This should also always be checked with your teacher when it comes to assignments and assessments.
Teachers should refer to the IB document “Policy on Learning Support and the Inclusion of Diverse Students”.

Use of AI to improve language skills
Example: Use of AI in writing practice in English class (Formative assessment)

(1) Discuss in class what is related to the theme (do not see the prompt yet)
(2) Write an essay under timed conditions
(3) Have the AI correct the essay (advice only, not a full rewrite)
(4) Compile the AI’s advice into a printout
(5) Timed rewrite in class (without looking at anything)
(6) Teacher corrects and gives feedback
Teacher files these as a portfolio entry for the learner, including:
• PDF of the Grammar correction at the time of (the original file written by the student and the corrected file)
• Printout of AI’s advice
• In-class rewrite

(4) 提出課題に具体的なチェック項目を示す(教師)
A4レポート用紙1枚 PDF
提出方法teams 4月30日 18:00まで
・・・・・・・・・
学問的誠実性について理解し、遵守できている人は、以下の□に ✓を入れてください。
・Chat-GPTをアイデアの生成や文章の生成・翻訳に用いていない。□
(用いることが許可されている場合は所定の方法で明記している)
・剽窃・盗用・データ改ざん、その他学問的誠実性の違反はない。 □
・用いた資料の引用や参照は所定の方法で明確に示している。 □
・学問的誠実性を理解し、遵守しています。 □
名前

Sheet of A4 report paper PDF
How to submit: MS Teams by 18:00 on April 30
・・・・・・・・・
・If you understand and comply with academic integrity, please put ✓ in □ below.
・I have not used Chat-GPT to generate ideas or to generate or translate texts. □
(I do not use Chat-GPT to generate ideas, generate texts, or translate them (if use is permitted, it is clearly stated in the prescribed manner).
・No plagiarism, data falsification, or other violations of academic integrity. □
・I understand and comply with academic integrity. □
Name

APPENDIX A:
AIスケール(ISS版)

AIの利用のレベルや方途は様々であり、このスケールはあくまで参考です。
AIを利用して良いのか、どの程度・どんなふうに利用してよいのか、課題として提出するときはどのような手続きが必要か、課題ごとに必ず担当の先生に具体的な指示を受けてください。

*プロンプトとトピックのやりとり
Mike Perkins1, Leon Furze, Jasper Roe, and Jason MacVaugh(2024)The ArtificAIl Intelligence Assessment Scale (AAIS): A Framework for Ethical Integration of Generative AI in Educational Assessment, 横浜インターナショナルスクール「AI Guidance ver.1」を参考にした。


References

国際バカロレア機構(2023)「人工知能(AI)ツールの使用について説明する際の重要なポイント」.
国際バカロレア機構(2024)「生徒のコースワークにおける人工知能(AI)を評価するための13のシナリオ(通常版)」.
国際バカロレア機構(2024)「 13 の事例で見る生徒のコースワーク(課題)における人工知能(AI)の使い方の可否」.
国際バカロレア機構(2025)「学問的誠実性に関する方針」2019年10月発行、2023年3月改 訂の英語原本『Academic integrity policy』の日本語版。2021年 2月発行、2023年3月改訂、2025年2月改訂。
文部科学省 初等中等教育局(2024)「初等中等教育段階における生成 AI の利活用に関するガイドライン Ver. 2.0」令和6年12月26日https://www.mext.go.jp/a_menu/other/mext_02412.html (retrieved 7 March 2025).
文部科学省(2023)「生成AI(Chat GPT)の学校現場での利用に関する今後の対応」令和5年5月16日第1回デジタル学習基盤特別委員会資料https://www.mext.go.jp/kaigisiryo/content/20230515-mxt_jogai02-000029578_006.pdf(retrieved 7 March 2025).
International Baccalaureate Organization (2022) Effective citing and referencing.
International Baccalaureate Organization (2023) THE IB AND ARTIFICAIL INTELLIGENCE (AI) TOOLS
International Baccalaureate Organization (2023) ArtificAIl intelligence (AI) tools – common questions and concerns
International Baccalaureate Organization (2024) Evaluating 13 scenarios of ArtificAIl Intelligence (AI) in student coursework
International Baccalaureate Organization (2025) Academic integrity policy Published October 2019 Updated March 2023, February 2025
https://www.ibo.org/globalassets/new-structure/programmes/shared-resources/pdfs/artificAIl-intelligence-questions-and-concerns-en.pdf (retrieved 7 March 2025)
International Baccalaureate Organization (2025) ArtificAIl intelligence (AI) in learning, teaching, and assessment (Last updated:06 March 2025) https://www.ibo.org/programmes/artificAIl-intelligence-ai-in-learning-teaching-and-assessment/ (retrieved 7 March 2025)